Revolusi China 1911, Revolusi Xinhai

Revolusi China 1911, Revolusi Xinhai. Apa itu revolusi 1911 atau orang biasa sebut revolusi Xinhai? Mungkin kita tahu, sampai sekarang di Taiwan masih di peringati sautu hari bersejarah yang di namakan Hari Ulang Tahun Revolusi Xinhai atau Hari Sepuluh Ganda (Cina: 雙十節).

Menurut yang saya baca dari wikipedia.org, Revolusi 1911 atau Revolusi Xinhai (Cina: 辛亥革命; pinyin: Xīnhài Gémìng) bermula dengan Pemberontakan Wuchang pada 10 Oktober 1911dan berakhir dengan penurunan Maharaja Puyi dari takhta pada 12 Februari 1912. Konflik ini menyasksikan pertarungan antara Angkatan DirajaDinasti Qing, dan angkatan Perikatan Revolusi (Tongmenghui). Revolusi ini bernama Xinhai kerana tahun 1911 ialah Tahun Xinhai dalam kitaran 60 tahun dalam kalendar Cina.

Hasil segera revolusi ini bukanlah sebentuk kerajaan republik. Kerajaan pusat sementara yang didirikan agak lemah dan negara masih berpecah-belah secara politik. Pemerintahan beraja dipulihkan dan digulingkan semula sebanyak dua kali, dan terdapat juga tempoh pemerintahan tentera.

0 Response to "Revolusi China 1911, Revolusi Xinhai"

Post a Comment